یادگیری سئو و بهینه سازی سایت با بهترین روش ها

یادگیری سئو و بهینه سازی سایت با بهترین روش ها

یادگیری سئو و بهینه سازی سایت با بهترین روش ها

یادگیری سئو و بهینه سازی سایت با بهترین روش ها

بازار کار در ایران و دنیا برای متخصصین ECU , و تعمیر لپ تاپ

  • عنوان : آشنایی باقطعات تشکیل دهنده لپ تاپ و راه تعمیر لپ تاپ

  • ECU چیست؟و نقش ECU در سیستم خودرو چیست؟ 

  • تعمیراتECU 

امروزه با توجه به پیشرفت دنیا و تکنولوژی و حضور تکنولوژی و کامپیوتر در همه لایه های زنگی بشر مانند پزشکی,سرگزمی,تحصیل,رانندگی و ... نیاز به متخصصین جهت مدیریت این سیستم ها و کنترل هروز بیشتر احساس میشود و البته در کنار استفاده از تکنولوژی ها مطمئنا این سیستمها دچار مشکلات و خرابی های میشود.که این موضوع نیز باعث نیاز روز افزون به متخصصین حرفه ای برای تعمیر این تکنولوژی ها میشود.به عنوان مثال با ورود تکنولوژی به سیستم خودروها و مجهز کردن ماشینها به کامپیوتر یا همان ECU مطمئنا برای از بین بردن مشکلات احتمالی این سیستم هوشمند و عظیم نیاز به افرادی جهت  آموزش تعمیر ای سی یو دارد.البته در این دوره که هر لحظه دنیا در حال پیشرفت میباشد و از سوی دیگر به دلیل عدم امنیت موجود در دنیای تکنولوژی به دلیل وجود سو استفاده کنندگان شما به هر کسی برای انجام سرویس و یا تعمیر وسایل نمیتوانید اعتماد کنید.پس با خواندن مطالب زیر و گذراندن دوره های تعمیر ECU و یا آموزش تعمیرات لپ تاپ  و یا آموزش های مورد نیازتان می توانید کار هایتان را خودتان انجام دهید.

این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان‌برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه‌ریز است.با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل‌های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن‌ در سیستم کنترلی اتومبیل به‌وجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. به‌دلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکت‌های معروف سازنده ECU آشنا شویم.

ECU

ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و همان‌طور که مي‌دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند.

ECU

از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: 
سنسور دور يا RPM
سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
سنسور دريچه گاز يا TPS
سنسور دماي آب يا CTS
سنسور دماي هوا ATS
سنسور اکسيژن يا لاندا
سنسور ضربه






در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:

حافظه موقت:

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند. 
حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند :
جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خوردوهای مولتی‌پلکس بیش از 15 دقیقه
در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکته‌های بی‌دلیل و نابه‌هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می‌کند که خودرو لحضه‌ای دچار مکث می‌شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.



روش تجدید حافظه ECU:
اصولآ با توجه به این‌که در کارخانه‌های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه‌گذاری می‌شود: 
سنسور اکسیژن
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور ضربه
استپ موتور




برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده می‌کنیم:
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید
خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
دنده ها را یک به یک معرفی کنید.



ECU

حافظه دائم:

این نوع حافظه که مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید:

جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است:
همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌رسد. در حالت عادی که کابل‌های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد.
امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.
آب زدن به ECU: 
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.
دست زدن به پین‌های ECU:
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود. 
در صورتی که می‌خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و آن‌را به دری آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید؛ پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید؛ فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می‌ماند! (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می‌شود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ و نیز می‌دانید که جرقه‌ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می‌شود می‌تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟











سازندگان معروف ECU:

شرکت Bosch آلمان: اين شرکت بهترين و معروف‌ترين سازنده ECU و کيت انژکتوري در دنيا مي‌باشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را مي‌توان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي کيت انژکتوري Bosch مي‌باشد.
شرکت Delco آمريکا: اين شرکت يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي سازنده ECU مي‌باشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريکايي بخصوص خودروهاي شرکت GM يا جنرال موتورز بکار رفته است. مانند کاديلاک، پونتياک و... همچنين در خودروهاي دوو کره مانند دوو ESPERO.
شرکت Ford آمريکا: اين شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد مي‌باشد و اولين بار ايده کنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شرکت عملا پياده‌سازي شد.
شرکت Siemens آلمان: فعاليت اين شرکت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECUهاي خوبي مي‌سازد. ECU پرايد انژکتوري موجود در ايران طراحي اين شرکت است.
شرکت Magneti Marelli ايتاليا: اين شرکت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي کيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.
شرکت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشين‌هاي فرانسوي ECU اين شرکت نصب است. بنابراين پژو ۲۰۶، مدل‌هايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيکان انژکتوري.
شرکت Nippon Denso ژاپن: اين شرکت توسط شرکت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا مي‌باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندکروز) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوکي و ... متعلق به اين شرکت مي‌باشد.





اجزای تشکیل دهنده ECU

این قطعه یك میكرو كامپیوتر كوچك است که در داخل اتاقک موتور ماشین جای گرفته است و می تواند اطلاعاتی را به صورت زنده و همزمان از سنسور های مختلف وابسته بگیرد و با تعیین شرایط لحظه ای موتور برای اجزای مختلف موتور فرامینی را صادر کند تا از این طریق زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد بهترین احتراق در داخل سیلندر تامین شود.

سنسور چیست ؟

سنسورها کیت های انژکتوری هستندکه هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ،به ECU در درک بهتر شرایط موتور کمک می کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از : سنسور دور يا RPM، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP، سنسور دريچه گاز يا TPS، سنسور دماي آب يا CTS، سنسور دماي هوا ATS، سنسور اکسيژن يا لاندا، سنسور ضربه و ...

مقاومت چیست؟

مقاومت ها اجزایی هستند که مقاومت مدار را زیاد می کنند . آنها از موادی با هدایت کم و در اندازه ها و شکل های متنوع ساخته شده اند .

مقاومت الکتریکی

عبور جریان الکتریکی از هادی ها از بسیاری جهات شبیه عبور گاز از یک لوله است . اگر این لوله پر از پشم فلزی یا ماده مختلفی باشد ، این شباهت ها بیشتر می شود . اتم های تشکیل دهنده سیم هادی از عبور الکترون ها جلوگیری می کنند ، همانطور که الیاف پشم فلزی مانع عبور مولکولهای گاز می شوند .

مقاومت الکتریکی

 اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدار 

مدارهای الکتریکی به دو نوع بسته می شوند : سری یا موازی

اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدارسری : 
در مدار سری همانگونه که از نامش پیدا است مقاومت ها به دنبال هم بسته شده اند پس باید تمامی مقدار آنها را با هم جمع کرد
اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدار موازی : 
در مدار موازی باید حاصل ضرب تمام مقاومت ها را تقسیم بر مجموع مقاومت ها کرد .


طبقه بندی مقاومت های از نظر نوع کار
1- مقاومت های ثابت : مقاومت های ثابت دو سیم رابط دارند که به دو انتهای مقاومت متصل است . اصولا مقدار این نوع مقاومت های ثابت است ولی بعضی از آنها دارای مقاومتهای متفاوتی هستند . این مقاومت ها به دو دسته ی الف - مقاومت ها زبانه دار و ب - مقاومتهای قابل تنظیم تقسیم می شوند . 
الف) مقاومت های زبانه دار : در این نوع مقاومت ها علاوه بر دو سیم انتهایی ، سر سیم های دیگری بین دو سر مقاومت وجود دارد . با اتصال ترمینال های مختلف به مدار مقاومت های متفاوتی حاصل می شود . هر یک از این مقاومت ها دارای مقاومت ثابتی هستند .

 ب) مقاومت های قابل تنظیم : دیدید که مقاومت های ثابت قابلیت انعطاف ندارند ، زیرا مقاومتشان کاملا تعیین شده و مقدار آن تغییر نا پذیر است . مقاومت های زبانه دار تا حدودی قابلت انعطاف دارند ، چون بیش از یک مقدار مقاومت می توان از آنها بدست آورد . با وجود نوع دیگری وجودداردکه این مقاومت ها طوری ساخته نشده اند که بتوان آنها را پیوسته تغییر داد . در واقع ، هنگام نصب این مقاومت ها در مدار، آنها را روی مقاومت دلخواه تنظیم کرده و سپس با همان مقاومت در مدار کار می کنند .

2- مقاومت های متغییر : در بسیاری از وسایل الکتریکی مقدار بعضی از مقاومتها باید پیوسته تغییر کند ، پیچ ولوم رادیو ، کنترل کننده روشنایی تلویزیون از آن جمله اند . مقاومتهای متغیر مقاومتهایی هستند که پیوسته می توان مقدار آنها را تغییر داد . 
به آن دسته از مقاومت هاي متغير ، " وابسته " گفته مي شود که به وسيله عواملي از قبيل نور ، حرارت ، ولتاژ و ... مقدار مقاومتشان تغيير کند . اين مقاومت ها انواع مختلفي دارد که عبارت اند از :
الف- مقاومتهاي تابع حرارت THERMISTOR (Tehrmally sensitive resistor)
ب- مقاومت هاي تابع نور (LDR )(Dependent Resistor (Light
ج- مقاومت هاي تابع ولتاژ VDR( ( Voltage Dependent Resistor 
د-مقاومت هاي تابع ميدان مغناطيسي(Magnetic Dependen Resistor




آشنایی با قطعات مختلف لپ تاپ و نحوه نگه داری و تعمیرات لپ تاپ

تعمیرات لپ تاپ \ تعمیرات لپ تاپ \ تعمیرات لپ تاپ 

آموزش تعمیرات لپ تاپ

تعميرات نوت بوک يکی از حرفه ای ترين مرحله تعمیرات کامپيوتر می باشد که در زمان حاضر با توجه به بالا رفتن فروش اين محصول سطح نیاز خدمات آن نيز بالاتر رفته و هم اکنون يکی از پر طرفدارترين ها می باشد.

برخی از موضوعاتی که در ارتباط با تعمیرات لپ تاپ باید دانست عبارتند از : 

آموزش قطعه شناسی و الکترونیک SMD روی بوردهای مختلف لپ تاپ

شناخت و عملکرد انواع چیپ ها , آی سی ها , مقاومت ها , کار دیودها روی بورد , ترانزیستورها , کریستال , کلیه قطعات اس ام دی و ...

آشنایی با انواع مدل خانواده laptap ها (لپ تاپ)

باز و بسته کردن صحیح انواع لپ تاپ ها و نت بوک ها

آموزش کار با ابزارهای تخصصی تعمیرات لپ تاپ

کار با ای آر IR Rework Station , آموزش کار با هیتر , آموزش کار با اسیلوسکوپ , آموزش هویه کاری اس ام دی , آموزش شابلون کاری آی سی BGA , آموزش کار با دستگاه BGA Machine , کار با سشوار صنعتی,آموزش کار با مولتی متر , آموزش ریبال کردن چیب بی جی ای

آموزش مراحل عیب یابی و رفع عیب انواع لپ تاپ

رسم بلوک دیاگرام لپ تاپ و ارتباط قطعات اصلی روی انواع برد نوت بوک

نقشه خوانی صحیح انواع لپ تاپ ها

آموزش نحوه عیب یابی و تشخیص سلامت قطعات الکترونیک روی برد نوت بوک

طرز کار انواع تستر ها

آموزش عیب یابی مدارات و نحوه ولتاژ گیری روی برد

آموزش عیب یابی مدار تغذیه

آموزش عیب یابی چیپ جنوبی و چیپ شمالی لپ تاپ

آموزش تعمیر مدار USB و عیب یابی آن

آموزش تعمیرات بخش صفحه نمایش LCD دستگاه

و...

تعویض کیبورد لپ تاپ بسیار پر هزینه و دردسر ساز است. اگر کیبورد لپ تاپتان خراب شد بهتر است قبل از هر کاری چند تست روی آن انجام دهید. شاید بتوانید مشکل را خودتان حل کنید.


در این مطلب آموزش رفع مشکلات مختلف کیبورد لپ تاپ را برای شما آماده کرده ایم.

اول از همه، باید تشخیص بدهید که آیا این مشکل، یک مشکل سخت افزاری است یا نرم افزاری. جهت فهمیدن باید سیستم را با دیسک یا فلش حاوی "Live Linux" بوت کنید. ("Live Linux" به شما توانایی وارد شدن به سیستم عاملی بدون نیاز به نصب کردن آن بر روی هارد را می‌دهد)

نسخه لینوکس فرقی به حال ما ندارد، اوبونتو گزینه خوبی است. نکته این است که در واقع با این کار بدون اجرای ویندوز، سخت افزارتان را به کار می‌اندازید.زمانی که وارد لینوکس شدید، یک نرم افزار که قابلیت نوشتن در آن وجود دارد را باز کنید. مرورگر گزینه خوبی است. اوبونتو بصورت پیشفرض نرم ‌افزاری به نام “LibreOffice Writer” دارد که بوسیله آن، می‌توانید یک مقاله را بصورت کامل بنویسید!اگر کیبورد بدون هیچ مشکلی کار کرد، به خواندن این مقاله ادامه دهید، ولی در غیر اینصورت پایین و به بخش «مشکل سخت افزاری دارید» بروید.




مشکل نرم افزاری دارید
اگر توانستید در محیطی به غیر از ویندوز چیزی تایپ کنید، پس احتمالا درایور کیبورد شما مشکل پیدا کرده ‌است. پس باید درایور فعلی را با درایور اولیه که ابتدا همراه لپتاب بوده است، عوض کنید.

به ویندوز برگردید، از قسمت جستجو واقع در "Start" استفاده کنید تا "Device Manager" را پیدا کنید و وارد آن بشوید.

داخل "Device Manager" ، قسمت کیبورد را پیدا کرده و روی اسم کیبورد داخلی‌ دو بار کلیک کنید. (اگر کیبورد خارجی (External) در حال حاضر به سیستم وصل است، مطمئن شوید که روی کیبورد داخلی کلیک می‌کنید. اگر مطمئن نیستید، ابتدا کیبورد خارجی را از سیستم جدا کنید)

داخل صفحه نهایی روی تب "Driver" کلیک کرده و سپس “Uninstall” را بزنید. پس از آن اتمام، کیبورد شما قطعا کار نخواهد کرد.

اما زمانی که رایانه را ریستارت کنید، خواهید دید که ویندوز درایور کیبورد را بصورت خودکار نصب کرده است. امیدواریم که این روش جواب دهد.

مشکل سخت افزاری دارید

اگر تنها یکی یا تعدادی از دکمه‌ها کار نمی‌کنند، ممکن است تمیز کردن کیبورد به شما کمک کند. برای این کار به قوطی‌های فشرده هوا نیاز دارید. ابتدا رایانه را خاموش کنید. از نی نازک متصل به ظرف جهت هدایت کردن هوا به زیر دکمه‌های کیبورد استفاده کنید. تمرکز کردن روی دکمه‌ها اشتباه بزرگی است. پس تمیز کردن کیبورد را امتحان کنید.

اگر راه حل بالا مشکل شما را حل نکرد به احتمال زیاد باید کیبوردتان را عوض کنید. می‌توانید از یک شخص متخصص جهت این کار کمک بگیرید و یا بوسیله آموزش‌های موجود، این کار را خودتان انجام دهید.

هر روز تعداد زیادی از کاربران سراغ لپ تاپ ها می روند، زیرا آسان بودن استفاده از این ابزار توجه آن ها را جلب می کند. چند سالی است که این دسته از کامپیوترها در مقایسه با رقبای خود یعنی کامپیوترهای رومیزی چند سال قبل، قوی تر هستند و در عین حال به شما امکان می دهند تا هر زمان که می خواهید، مشغول کار شوید. اما آن چه بسیاری از خوانندگان ما به آن عادت کرده اند این است که به محض مواجه با مشکل، به سرعت کیس کامپیوتر را باز می کنند؛ امری که در مورد لپ تاپ ها غیر ممکن است، زیرا این دسته از کامپیوترها به صورت یک جعبه مهر وموم و بدون امکان دستکاری، در اختیار شما قرار می گیرند. در داخل جعبه لپ تاپ، مجموعه ای از مؤلفه ها به صورت متراکم، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نظر می رسد که هیچ راهی برای نفوذ به داخل آن و بررسی قطعات دستگاه وجود ندارد. به همین دلیل عکس العمل بسیاری از ما به محض بروز مشکل، تماس با متخصصان این امر است.

البته، در بسیاری ازموارد مجبور نیستید چنین کاری انجام دهید. معمولی ترین مشکلی که در استفاده از لپ تاپ ها رخ می دهد و حتی آن دسته از مشکلاتی که به نظر می رسد تنها توسط کارخانه سازنده قابل حل است، ممکن است توسط خود شما نیز حل شود، اما نکته اصلی کار در این است که باید بدانیم از کجا شروع کنیم و چطور راهکارهای ساده را برای حل مشکل پیدا کنیم. در این مقاله، نحوه برخورد با مشکلات رایج در لپ تاپ ها بررسی می شوند تا بتوانید این گونه مشکلات را با کمترین دردسر شناسایی و برطرف کنید. همچنین به نکته هایی اشاره می کنیم که مانع بروز مشکلات شده و باعث می شود تا کامپیوتر شما برای مدت طولانی بدون دردسر کار کند.

بنابراین، قبل از آن که ناامید شوید و سخت افزار خود را به منظور تعمیر به کارخانه سازنده ارسال کنید، به این مقاله نگاهی بیاندازید، زیرا ممکن است بتوانید راه حل مشکل خود را پیدا کنید.

دانستنی های ضروری درباره دیسک کامپیوتر:
یکی از ترسناک ترین مشکلات سخت افزاری کامپیوترها، به ویژه درباره لپ تاپ ها مربوط به بروز مشکل در هارددیسک آنها است و معمولا این مشکل اولین بار، زمانی خود را نشان می دهد که می خواهید سیستم را روشن کنید، اما با پیام خطایی مواجه می شوید که به طور کلی نشانگر عدم امکان راه اندازی سیستم از هارددیسک است: Disk boot failure. Insert system disk and press Enter. در این گونه موارد احتمال آن که هارددیسک شما خراب شده باشد، وجود دارد. آخرین باری که از فایل های خود کپی تهیه کردید، چه زمانی بود؟ اصلاَ آیا تاکنون از دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه کرده اید؟

اولین کاری که در این مواقع باید انجام دهید این است که وارد محیط Bios لپ تاپ شوید. آیا هنوز درایو مذکور توسط بایوس شناسایی می شود؟ اگر این طور باشد، به احتمال Boot Loader ویندوز خراب شده است. راه حل این مشکل در ادامه خواهد آمد. البته، اگر بایوس سیستم دیسک مورد نظر را نشان ندهد، به احتمال زیاد تخته مدارآسیب دیده است شده است. در این حالت بسیاری از کاربران کامپیوتر خود را در اختیار مراکز تعمیرات لپ تاپ قرار می دهند. اما این مدار می تواند با مدار مربوط به یک دیسک قدیمی تعویض شود تا به این ترتیب بتوانید دوباره به داده ها دسترسی داشته باشید. جدا کردن این مدار از دیسک به سادگی باز کردن چند پیچ است. همچنین ممکن است یک کابل نواری نیز وجود داشته باشد، اما این کابل را نیز می توان با کمی حوصله از دیسک جدا کرد، فقط کافی است دقت کنید.

یک مشکل کوچک نیز وجود دارد: مداری که استفاده می کنید باید مشابه دیسک کنونی باشد. اگر مدار به دیسکی با ظرفیت متفاوت مربوط باشد، در بیشتر موارد مشکلی پیش نمی آید، اما باید مدل دیسک آن با مدل دیسک شما یکی باشد.

به طور معمول، یافتن یک مدار اضافی برای دیسک های قدیمی کار دشواری است، به ویژه اگر آن از خط تولید خارج شده باشد. در این شرایط جست وجو در فروشگاه های قطعات دست دوم برای یافتن یک مدار دست دوم و ارزان بهترین راه حل ممکن است. یکی از لپ تاپ های ما که از مارک معروفی نبود و چهار سال پیش خریداری شده بود با مشکل مواجه شد و ما موفق شدیم در عرض مدت زمان کمی و در ازای یک هزینه ناچیز، یک مدار مستعمل برای هارددیسک هشتاد گیگابایتی آن که توسط شرکت هیتاچی عرضه شده بود، پیدا کنیم.


گذر از مرحله بوت:
هارددیسک تنها مانع راه اندازی شدن سیستم نیست. ولی اگر کاملا مطمئن هستید که هارددیسک شما توسط بایوس سیستم شناسایی شده، در این صورت ممکن است برنامه راه انداز ویندوز دچار مشکل شده باشد. مهم ترین و محتمل ترین دلیل برای آن خاموش کردن نادرست سیستم است که به علت نواقص تصادفی یا خالی شدن باتری لپ تاپ رخ می دهد. نصب یک سیستم عامل دیگر نیز می تواند وضعیت را آشفته سازد. خوشبختانه این مشکل می تواند با استفاده از دیسک نصب ویندوز برطرف شود (اگر لپ تاپ شما تنها به همراه دیسک بازیابی داده ارائه شده، در این صورت می توانید سی دی ویندوز را از یکی از دوستان خود قرض بگیرید).

در ویندوز اکس پی، باید از روی سی دی راه انداز اکس پی سیستم را بوت کنید و در پنجره ای که از شما سؤال می شود «To set up windows XP now, press Enter»، کلید Enter را فشار دهید، سپس برای تایید مجوز نصب دکمه F8 را انتخاب کرده و در مرحله بعد و زمانی که برنامه نصب، ویندوز کنونی شما را تشخیص می دهد، برای شروع تعمیر ویندوز، دکمه R را انتخاب کنید. به این ترتیب، ویندوز اکس پی، شروع به نصب دوباره و تعمیر سیستم عامل می کند، در حالی که همه داده ها و برنامه های شما بدون تغییر باقی می ماند. در صورتی که این کار با موفقیت انجام شده باشد، باید بعد از راه اندازی سیستم، همه چیز مثل گذشته باشد و لپ تاپ شما مثل روز اول کار کند.

درباره ویستا، باید سیستم را با دی وی دی نصب ویستا، راه اندازی کرده و زبان مورد نظر را برای صفحه کلید انتخاب کنید. در این حالت، با دکمه ای مواجه می شود که با نمایش عبارت «Install Now»، از شما می خواهد، سیستم عامل را از اول نصب کنید. این گزینه را نادیده بگیرید و گزینه «Repair Your Computer» را انتخاب کنید. روی دکمه Next کلیک کنید تا در مرحله بعد، پنج گزینه در اختیار شما قرار گیرد. این گزینه ها عبارتند از:

i،Startup Repair ،System Restore ،Winodows Complete PC Restore Windows Memory Diagnostic Tool و Command Prompt. از میان این موارد گزینه Startup Repair را انتخاب کنید.

اگر هیچ یک از این راه حل ها مشکل شما را حل نکرد و حدس می زنید که مشکل از هارددیسک است (به عنوان مثال، به واسطه شنیدن صدای نامعمول شبیه به گیر کردن از هارددیسک)، در این صورت مهم ترین هدف، بازیابی داده ها است. یکی از راه ها برای انجام این کار جدا کردن دیسک از سیستم و متصل کردن آن به یک رابط هارددیسک از نوع USB است. به این ترتیب، می توانید هارددیسک را به یک سیستم دیگر متصل کنید و سعی را بر این بگذارید تا از طریق ویندوز اکسپلورر به اطلاعات آن دسترسی داشته باشید. تا زمانی که دیسک کاملا منهدم نشده باشد، که احتمال وقوع آن بسیار ناچیز است، امکان بازیابی داده های آن و کپی کردن آن ها به آدرسی دیگر وجود دارد.

اما یک گزینه بهتر، گزینه ای که سرعت انتقال داده را بیشتر می کند. می توانید دیسک را به طور مستقیم به مادربرد یک پی سی متصل کنید. اگر دیسک از نوع Pata باشد (نه از نوع Sata)، در این صورت به یک مبدل نیاز دارید، زیرا رابط ورودی با ورودی سایز 5/2 برای لپ تاپ ها از رابط ورودی 5/3 مورد استفاده در دسکتاپ ها، تفاوت دارد. خرید چنین قطعاتی به راحتی و با هزینه کمی ممکن است که نسبت به ارزش داده بازیابی شده رقم بسیار ناچیزی باشد.

 

مشکلات ناشی از باتری:
هر چه از عمر لپ تاپ بیشتر و بیشتر بگذرد، احتمال سالم بودن باتری، کاهش می یابد. وقتی که سیستم را به تازگی تهیه کرده اید، ممکن است باتری سیستم بین دو تا سه ساعت کار کند، اما در عرض چند سال ممکن است عمر آن تنها به اندازه ای باشد که فقط بتوانید سیستم را بوت کرده و وارد محیط ویندوز شوید. اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که هنگام استفاده از لپ تاپ خود، به پریز برق دسترسی ندارند، در این صورت این مسئله، مشکل زیادی را برای شما ایجاد می کند.

چندی پیش، یافتن باتری با ولتاژ، اندازه و رابط مناسب برای هر لپ تاپ، کاری دشوار و زمان بر بود. اما امروزه دنیای وب این کار را نیز آسان کرده است. اگر لپ تاپ شما توسط شرکت های مطرح در بازار (نظیر دل، اچ پی و موارد مشابه) ساخته شده است، در این صورت قبل از هر کاری سایت شرکت سازنده را بررسی کنید. اگر چیزی پیدا نشد یا آن که قیمت ها بالا بود، می توانید دنبال یک باتری سازگار و مشابه بگردید. درباره لپ تاپ های شرکت های کوچک تر، شانس زیادی وجود دارد که باتری مورد استفاده از نوع کاربرد مشترک باشد، یعنی یک مدل خاص از باتری که توسط یک شرکت تولید شده و به طور مشترک به چندین شرکت فروخته می شود. برای یافتن عامل فروش باتری مورد نیاز، باید ابتدا تولیدکننده اصلی باتری را شناسایی کنید. با بررسی دقیق تر برچسب یا مارک باتری ممکن است بتوانید سرنخ هایی پیدا کنید. اگر با کد یا عددی مواجه شدید آن را در گوگل جست و جو کنید. ما این کار را با یکی از لپ تاپ های کوچک خود انجام دادیم و متوجه شدیم که مدل و کارخانه سازنده باتری Mitac نوع 8355 است. در اولین جست وجوی آنلاین برای باتری جایگزین توانستم فروشنده مناسبی را پیدا کنم، هر چند موردی که پیدا کردیم قیمتی بیش از حد معمول داشت.

ایده صرفه جویی ممکن است شما را اغوا کرده و به سراغ یک باتری دسته دوم بروید، اما به شما پیشنهاد می کنم هیچ گاه باتری دسته دوم نخرید.این توصیه به دو دلیل است ، نخست این که نمی دانید از آن باتری برای چه مدت استفاده شده و دوم این که نمی توانید صدمه های احتمالی به باتری را تشخیص دهید. مورد دوم بسیار حائز اهمیت تر از مورد اول است زیرا باتری های لپ تاپ به طور بالقوه خطرناک هستند. ما با موارد زیادی مواجه شدیم که در آن باتری یک سیستم بیش از حد گرم شده یا حتی منفجر شده است. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می کنیم حتما از یک فروشنده معتبر خرید کنید و در این مورد به هیچ عنوان از پیشنهادهای فروش در فروشگاه های قطعات دست دوم که به نظر خیلی ارزان هستند، استفاده نکنید.

خشت بعدی:
از طرف دیگر ممکن است که منبع تغذیه لپ تاپ با مشکل مواجه شود. در گذشته بروز مشکل در منبع تغذیه لپ تاپ به این معنی بود که باید آن را دور می انداختید، اما خوشبختانه آن روزها سپری شده است. هر چند که پیدا کردن این قطعه به سادگی موارد دیگر نیست، اما در این موارد نیز می توان از سایت هایی نظیر موارد گفته شده کمک گرفت. تنها اصل مهم آن است که منبع تغذیه جدید با منبع قبلی از جهت ولتاژ، خروجی و رابط مدار، سازگار باشد. اگر این شرایط برقرار باشد دیگر نیازی نیست درباره این موضوع که قطعه فوق برای مدل دیگری ساخته شده است، نگران باشید.

یکی از قطعات بسیار جالب بازار مدل NP100 شرکت Antec است. این قطعه هفت نوع رابط داشته و خروجی آن صد وات است و می توان ولتاژ آن را از 15 تا 24 ولت تنظیم کرد. این مشخصات به این معنا است که قطعه فوق برای نیمی از لپ تاپ های بازار مناسب است (لپ تاپ های مخصوص بازی و سایر لپ تاپ های پرمصرف که به بیش از صد وات نیاز دارند، از این قانون مستثنی هستند). ما این قطعه را در بسیاری از فروشگاه ها آنلاین با قیمتی قابل قبول پیدا کردیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.